niedziela, 22 maja 2016

Nie łatwo być WEGE




Ehh, ehhh. Czy wegetarianizm/ weganizm robi się teraz modny? Nie wiem, natomiast cieszy mnie, że coraz więcej osób, które spotykam nie stawiają na wegetarianizm bo mają takie "widzimisie" i chwilową zachciankę, ale jest to świadomy wybór.

Jak to jest ze mną? Nie wyobrażałam sobie kiedyś życia bez mięsa, o ile nigdy jakoś nie przepadałam za czerwonymi stekami, mielonymi czy schaboszczakami to drób był nr 1 baaardzo długo. 
Od 13 marca tego roku porzuciłam padlinę na dobre ^ ^


Oczywiście nie zrobiłam tego z dnia na dzień. Z racji tego, że ostatni rok spędziłam w Norwegii, zrezygnowałam z mięsa czerwonego całkowicie na rzecz cudnych i świeżych ryb i owoców morza ^ ^. Sam proces porzucenia drobiu był już nieco trudniejszy... ok, bardzo trudny, ale przy okazji wspierania akcji "Jak one to znoszą" doszło do mnie w jakich warunkach są trzymane nie tylko nioski, ale i reszta zwierząt przeznaczona na rzeź. Nie chcę wspierać takich obozów zagłady.
Kolejnym równie ważnym powodem było i jest moje zdrowie, mam problemy z hemą w krwi i ta dieta skutecznie obniżyła mi poziom żelaza. Pierwszy raz od przeszło 4 lat mój poziom żelaza jest w końcu w normie :D Z końcem czerwca będę mieć kolejne badania, także okaże się na ile dobrze sprawuje się dieta bezmięsna i czy mi służy tak jak ma.

Jak dbać o to, żeby przyswajać odpowiednie białka, mikro i makro elementy i całą resztę potrzebnych nam składników odżywczych? Tu zaczynają się schody. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z dobrym dietetykiem, który ułoży odpowiednio zbilansowaną dietę do naszych potrzeb. Każdy z nas jest inny, każdy z nas rusza się więcej i mniej, ma więcej i mniej czasu na posiłki, a nawet śpimy o różnych porach. To i inne czynniki przyczyniają się do tego, że dietę taką ułożyć niełatwo, a kombinowanie samemu może wyjść nam nie na zdrowie. Na początku możemy posiłkować się stronami typu "dietetyk on-line", ale i tak warto zasięgnąć porady specjalisty face to face ;)

Przekonując innych o wyższości diety wegetariańskiej często wysuwa się argument, iż człowiek jest genetycznie przystosowany do pożywienia roślinnego, ponieważ pierwotnie takim pożywieniem właśnie się odżywiał. Przeczy temu filogenetycznie wykształcone uzębienie i przewód pokarmowy, które cechuje przystosowanie zarówno do pokarmów roślinnych, jak i zwierzęcych. Od typowych roślinożerców odróżnia nas posiadanie kłów, których nie mają przeżuwacze i brak dodatkowego żołądka. Z kolei znacznie dłuższe jelita i skład mikroflory jelitowej nie pozwalają zaliczyć nas do mięsożernych drapieżców.

Mimo przeczytania szeregu pozycji o dietach wegetariańskich chciałabym mieć pewność, że odżywiam się dobrze, dlatego zdecydowałam się na przystąpienie do akcji:

Przez 30 dni, na skrzynkę mailową otrzymacie wiadomość z wszystkimi niezbędnymi informacjami dotyczącymi wegetarianizmu – przykładowym jadłospisem, ciekawostkami, poradami żywieniowymi i nie tylkoWięcej info znajdziecie na stronie o jakże zaskakującej nazwie: zostanwege.pl ^ ^

Poza tym jest też szereg innych stron, które oferują swoje porady on-line, niektóre są bezpłatne w początkowych okresach, jak np:
http://vivalavita.pl/dieta-dietavege-2.html czy też
http://jadlospisy.pl/
i cała, caaała masa innych, którymi nie będę was zarzucać bo i tak nie skorzystacie ze wszystkich na raz ;), za to polecam wam zapoznać się z tymi trzema i nawet "spróbować" być wege te 30 dni. To naprawdę niedługo, a może poczujecie się lepiej? :)

P.S. Kolejne wpisy będą jak zwykle co tydzień, ostatnia przerwa była spowodowana remontem i rozjazdami po Polsce, o tym też niedługo :*

A dla reszty padlinożerców dla dobicia topowa dycha ;P

1 komentarz:

Pawel Balcerowski pisze...

Hej,
Podpowiem coś niecoś żeby błędów nie popełnić i przede wszystkim zrozumieć WEGE od strony biochemii. Kolejność czytania tych źródeł wiedzy jest bardzo istotna.

1.Colin Campbell. Nowoczesne zasady odżywiania.2011
2.Colin Campbell. Ukryta prawda. 2013
3.Colin Campbell. Niskowęglowodanowe oszustwo. 2014
4.Thomas Campbell. Plan Campbella. 2015
5.Leanne Campbell. Nowoczesne zasady odżywiania w praktyce. 2014
6.Leanne Campbell. Nowoczesne zasady odżywiania. Przepisy mistrzów. 2015
7.Dean Ornish. Spketrum. 2015
8.Caldwell Esselstyn. Chroń i lecz swoje serce.2014
9.Praca zbiorowa. Widelec zamiast noża. 2012
10.Jerzy Zięba. Ukryte terapie. 2016 (ta książka też jest ważna, pomimo że autor jest naturopatą a nie lekarzem czy naukowcem biochemikiem)

11.Organiczni.baranowscy.eu
12.http://zdrowy-dom.com/ (a może dopadł cię syndrom SBS, sprawdź)
13.No i na sam koniec Wege przygodę proponuję zacząć od kompleksowych badań krwi morfologia, witaminy, minerały żeby sobie krzywdy suplementacją czy anemią nie zrobić.